Het leven van een taxichauffeur

Het leven van een taxichauffeur is een verhaal dat ik aan het schrijven ben.
Ik heb nog niet het hele verhaal klaar maar ik wil toch alvast kijken of er daadwerkelijk animo voor is.
Het leven van een taxichauffeur is gebaseerd op mijn eigen ervaringen als een taxichauffeur in Eindhoven.
Eindhoven is relatief gezien een grote stad, de concurrentie in de taxiwereld is moordend en zo ook in Eindhoven.
Vooral als je probeert eerlijk te zijn, kom je vaak in aanvaring met andere taxibedrijven die vinden dat je
“mee moet doen” aan de zwendel praktijken die zij zien als DE manier om geld te verdienen.
Voorbeelden hiervan zijn het omrijden. Een ritje naar Eindhoven Airport van Station Eindhoven is normaal ongeveer 23 euro op de meter.
Er is echter een manier om via de snelweg te gaan (deze is niet eens sneller!). Via deze manier komt de teller rond de 35 euro uit.
Natuurlijk zijn er ook problemen met de klanten, dit komt echter bijna altijd voor in de weekenden wanneer mensen dronken zijn.
Ik ben heel erg geschrokken van het feit dat mensen zo ontzettend vervelend en rond uit asociaal worden wanneer ze wat hebben gedronken.
De meeste spannende verhalen in mijn verhaal spelen zich ook af in de donkere uurtjes van het Eindhovens nachtleven.
Overdag zijn het lieve schoolkinderen of oudere mensen die je dankbaar zijn wanneer ze goede service krijgen.
Dit is in de nachten helaas een heel ander verhaal.

Zoals eerder aangegeven zijn de meeste problemen in het weekend. Mensen willen stappen,
worden dronken en gaan gezellig een feestje bouwen in de favorieten kroeg.
Dit is in mijn ogen de instelling van de meeste mensen maar helaas niet van iedereen.
Iedereen weet dat je snel problemen kunt krijgen wanneer men op stap is. Dit is in Eindhoven niet anders.
Het uitgaansgebied van Eindhoven heet het Stratumseind. Dit is een lange straat vol met leuke kroegjes en feestcafe’s

Ruzie:

Ruzie is een woord waar je vaak mee te maken krijgt als taxichauffeur.
Er zijn zeker wel situaties waarbij je als chauffeur zelf het verschil kunt maken. Wanneer mensen met een grote mond instappen,
kan je daar op verschillende manieren mee om gaan. Je kunt boos worden waarmee je agressie zult voeden, je kunt bang worden waardoor men het gaat zien als een machtsspelletje. In mijn ogen zijn beide reacties niet de juiste maar emotie is soms niet te sturen. Vooral rustig blijven en proberen begrip te wekken lijkt mij het beste antwoord. Jongens doe eens normaal, ik zit hier ook maar mijn werk te doen! Toch zijn er situaties waarbij niets helpt. In 2010 kwam ik in een situatie die niet leek op te lossen. Ik stond op het Stratumseind in Eindhoven te wachten op een rit (met een taxi busje) er stapte een man met 2 vrouwen in die me vertelde dat ze naar Budel wilde. Van Eindhoven naar Budel is (even een schatting) ongeveer 30 kilometer en dus een rit waar je als taxichauffeur blij mee bent. Halverwege de rit begon een van de dames steeds brutaler te worden waarop ik haar vriendelijk verzocht zichzelf te gedragen. Zoals je voelt aankomen werd dit verzoek genegeerd en het ging van kwaad tot erger. De mensen zaten achterin en een dame ging steeds staan en in mijn nek schreeuwen. Ik heb op een boze manier verteld dat ze heel snel moest maken dat ze ging zitten, hier werd geen gehoor aan gegeven. Ik ben na 2 waarschuwingen redelijk hard op mijn rem gaan staan waardoor ze tegen de achterkant van mijn stoel klapte. Ik hoopte hiermee mijn punt duidelijk te maken maar helaas. Het werd weer erger. We waren inmiddels niet meer op de snelweg en reden over een donker mistig weggetje in de buurt van Budel. Terug naar Eindhoven rijden was dus geen optie en er werd me al verteld dat ik klappen ging krijgen en dat ze niet zouden betalen. Daarop was mijn reactie: dan zet ik de auto aan de kant en zijn we klaar (ik had er helemaal genoeg van en voelde me niet veilig zo in een donker dorpje zonder beweging. Ik had het nog niet uitgesproken en een van de dames vloog over mijn schouder en trok ineens aan de handrem. De bus begon te schuiven en eindigde gelukkig onbeschadigd maar wel met veel geweld in de berm naast de weg. Uit boze reactie probeerde ik haar over de stoel te trekken waardoor men gelukkig schrok. Ik ben totaal geen vechter of zo maar bij ieder is er een grens en die was bij mij bereikt. De jongen achter me pakte me vast bij mijn keel en leunde rechts met zijn hoofd achter me (het meisje had zich al terug getrokken. Ik zag een kans om de jongen met mijn elleboog in zijn gezicht te slaan waarop de jongen zicht ook terug trok, de schuifdeur open trok en er met zijn 3e vandoor ging de donkere mist in. Ik heb meteen contact opgenomen met de politie maar die moesten vanuit Eindhoven komen. Ik ben de mensen blijven volgen en tot mijn verbazing kwam de politie een keer echt pols hoogte nemen. De mensen werden verplicht te betalen en mochten de weg verder te voet vervolgen. Een situatie als deze is erg naar om mee te maken en gaat niet in je koude kleren zitten. Ik ben met de taxi terug naar de taxicentrale in Eindhoven gereden en heb mijn verdere werkzaamheden gestaakt voor de avond.

Kat en muisspel.

De politie in Eindhoven maakt het ons niet makkelijk. In de taxiwereld zijn er mensen die het niet zo nauw nemen met de verkeersregels. Iedereen heeft wel een verhaal over een laag vliegende taxi. Dit is mij een doorn in het oog, ik zie ze namelijk ook met 80 kilometer per uur door het centrum van Eindhoven vliegen. Eerlijk is eerlijk, ik rij in de nacht op bijvoorbeeld de snelweg ook niet altijd 100 kilometer per uur maar ik hou me in woonwijken, bij wegwerkzaamheden en vooral in een centrum waar fietsers en voetgangers zijn, me prima aan de toegestane snelheid. Helaas is het echter zo dat de politie geen onderscheid maakt tussen de rotte appels en de personen die wel het vak met liefde en bekwaamheid uitvoeren. Controles speciaal gericht op taxi’s nemen veel tijd in beslag, de inspectie verkeer en waterstaat, douane, belasting en de politie willen veel weten, kom je goed door de controle keer op keer, toch sta je de volgende keer weer lang stil bij de volgende controle. Dit is tijdrovend en derft inkomsten. Verder is de administratie die men in de taxi moet voeren niet leuk meer. Je moet zoveel bijhouden en zoveel schrijven, dat je soms wel eens iets vergeet. Is dit het geval dan pleeg je meteen een economisch delict. De inspectie weet donders goed wie dit met opzet doet en wie daadwerkelijk een fout heeft gemaakt maar de boetes blijven gelijk. Vaste controle plekken in Eindhoven zijn: het Stratumseind, het stadhuis plein, Eindhoven station zijde zuid en noord en Eindhoven airport. Veel chauffeurs pleitte voor aanpak van de mensen die het verzieken in de taxibranche. Helaas word dit al jaren geroepen zonder een reactie die daadwerkelijk zoden aan de dijk zet, we blijven maar hopen!

Collega’s onderling

Zoals al een aantal keer aangegeven, zijn er veel rotte appels in ons vak. In Eindhoven heb je 2 zijden aan het station, namelijk noord en zuid. Over het algemeen staan de vervelende mensen aan de zuid zijde van station Eindhoven. Deze ligt namelijk aan de kant van het centrum en is dus de meest gunstige kant. De nette chauffeurs vinden het niet fijn aan deze zijde omdat zij geconfronteerd worden met de vervelende chauffeurs. De vaak van buitenlandse afkomstige chauffeurs lichten mensen op door bijvoorbeeld om te rijden. Helaas komen ze steeds vaker naar de noordkant omdat de klanten langzaam maar zeker in de gaten krijgen dat hier wel eerlijke chauffeurs staan. Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat elke buitenlander in de taxi fout is, in tegendeel zelfs, er zitten chauffeurs tussen waar sommige Nederlandse chauffeurs nog wat van kunnen leren. Het is wel zo dat naar mijn mening de meeste nare praktijken worden uitgevoerd door een groep jonge buitenlandse chauffeurs die vaak rijden op een vergunning verkregen door een illegale vof constructie (hier later meer over). Deze chauffeurs rijden vaak zonder een bedrijfsnaam op de auto en zijn ook moeilijk op te sporen wanneer er iets mis is. Het oplichten van klanten is een van de vele redenen waardoor minder mensen de taxi nemen. Keurmerken werken alleen maar tegen, ook hier kom ik later op terug. Op Eindhoven airport is het niet veel beter, hier spelen dezelfde problemen met zowel van Nederland als wel van buitenland afkomstige chauffeurs. Eindhoven airport werkt hier zeker zelf aan mee. We hebben ze al meerdere klachten kunnen voorleggen over chauffeurs met bewijs zwart op wit, het maakt niets uit. Eindhoven airport houdt deze mensen de hand boven het hoofd, bang om inkomsten te verliezen. Men betaald namelijk hoge kosten aan Eindhoven airport om te mogen rijden op deze goede locatie. Een ritje naar Son en Breugel kost rond de 35 euro. Wij hebben een bonnetje weten te bemachtigen via een klant die echter 80 euro moest betalen. We hebben dit aangegeven bij Eindhoven airport en kregen juist te horen dat we niet zo vervelend moesten zijn naar collega bedrijven. Vervolgens hebben we de klant de weg gewezen om een klacht in te dienen, die kreeg vervolgens ook niets anders dan commentaar. Het doel is niet collega bedrijven een slechte naam geven om deze reden, het doel is groter, het doel is om een eerlijke taxiwereld te creëren zodat mensen weer graag wat meer betalen voor een stukje luxe, dit is echter een verloren zaak omdat juist instanties zoals de politie en de inspectie verkeer en waterstaat niet meewerken en ook is de teleurstelling voor de houding van Eindhoven airport erg groot.

Carnaval:

Carnaval is zoals u wel kunt begrijpen een top tijd voor de taxichauffeurs uit Brabant. Eindhoven word omgedoopt tot lampegat! Mensen drinken met carnaval meestal meer en mensen die normaal niet altijd gaan stappen zijn nu wel van de partij. Dit wil zeggen veel extra werk 4 dagen lang. Dit trekt al jaren veel chauffeurs uit Amsterdam en Utrecht wat de Eindhovense chauffeurs een doorn in het oog is. Volgens de wetgeving mag een taxichaffeur rijden waar hij of zij wil. In de praktijk komen er alleen een paar vervelende bijkomstigheden bij. De chauffeurs komen met grote groepen waardoor het taxiwerk weer schaars word. Het hele jaar mogen wij niet in Amsterdam komen bij feesten, doen we dit wel dan worden we letterlijk in elkaar geslagen door de plaatselijke collega’s. Hier komen ze zoals al aangegeven met een grote groep en laat dit net de vervelenste van het zooitje zijn. Eindhovense chauffeurs worden door een tiental taxi’s vast gezet zodat klanten verplicht worden om bij een van de Amsterdamse of Utrechtse chauffeurs in te stappen. Deze kennen hier totaal de weg niet en hebben een minimale instap van 20 euro. Een organisatie uit de regio heeft dit jaar (2011) een keurmerk in het leven geroepen. Namelijk: Lampe-taxi. Taxi’s uit de regio kunnen zich voor dit keurmerk gratis opgeven en krijgen vervolgens een grote sticker op het raam, wat aangeeft dat het om een regionale taxi gaat. Veel taxibedrijven hebben zich opgegeven voor dit keurmerk. In het Eindhovens dagblad heeft een flink artikel gestaan over dit keurmerk. We hopen dat dit volgend jaar ook weer word toegepast en dat het nog groter in de media word opgepakt. Een actie waar we kwaliteitkring taxi Eindhoven dankbaar om zijn! Het is nog te vroeg om te zeggen of het succes heeft gehad maar het plan van aanpak is goed gevallen hier in de lokale taxiwereld. De Eindhovense taxiwereld hoopt al een langere tijd op een lokaal keurmerk (niet alleen tijdens de carnaval) dus misschien is dit een stap in die richting. Carnaval is momenteel halverwegen. Zodra deze is afgelopen zal ik proberen wat verhalen van chauffeurs te beschrijven, er gebeurt namelijk zat deze dagen!

Soms best moeilijk:

Financieel is het niet altijd makkelijk om een taxibedrijf te runnen. Veel reclame maken kan je een beetje luxe verschaffen, namelijk dat je van uit thuis kunt werken. Veel vooral kleinere bedrijven hebben vaak niet het geld om reclame te maken. Dit wil zeggen dat je van vroeg in de morgen, tot laat in de avond op het station moet staan. Het nadeel is dat je nooit kan inschatten wat je zult verdienen. Het kan zijn dat je na een half uur een mooie rit naar Schiphol airport krijgt maar het kan net zo goed zijn dat je 3 uur staat te wachten op een rit van 10 euro naar Eindhoven centrum. Als je deze 3 op een dag hebt dan zit je dus met een probleem. In Eindhoven (maar ook in andere plaatsen) zijn te veel taxi’s. Wanneer deze moeite hebben om de omzet bij elkaar te krijgen dan is voor te stellen dat dit spanningen geeft onder de collega’s. Dit zorgt vaak voor ruzies waar niemand vrolijk van word. Een duidelijke oplossing voor dit probleem zal er niet snel komen helaas.

Onder de kostprijs

Het is soms moeilijk voor te stellen maar er word in de taxiwereld ook wel eens ritten voor te weinig geld gereden. Waar je in het weekend regelmatig bedonderd word, kan je met ritten naar de Europese luchthavens veel geld besparen door je goed te laten informeren. Er is een ware strijd gaande met prijzen buiten de weekendnachten. Een taxi van Eindhoven centrum naar Schiphol Amsterdam kost op de taximeter ongeveer 300 euro. Deze rit word door de meeste taxibedrijven aangeboden voor een bedrag tussen de 150 en 175 euro, dit zijn vaak zelfstandigen taxichauffeurs zonder personeel. Dit wil dus zeggen dat men geen loonkosten heeft en dus een stuk voordeliger kan rijden. Brussel Zaventem is ook ongeveer 300 euro op de taximeter en kan dus ook voor 150 euro worden gereden. Sinds een klein jaar worden deze ritten nu nog voordeliger aangeboden door bedrijven die wel met personeel rijden. Je krijgt er zelfs nog een presentje bij. Concurrentie is goed voor de marktwerking en zet bedrijven op scherp. Het is echter niet goed wanneer een groot bedrijf expres onder de kostprijs gaat zitten om de kleine concurrenten kapot te maken, hier is echter niets tegen te doen. Schiphol vanaf Eindhoven is ongeveer 2 uur rijden. Inclusief de terugreis terug naar Eindhoven is een taxichauffeur dus ongeveer 4 uur kwijt. Een chauffeur kost ongeveer 17 euro per uur, dit wil dus zeggen dat de chauffeur alleen al ongeveer 70 euro. Vervolgens kost de diesel ongeveer 30 euro op deze trip. De overige kosten zoals verzekering, afschrijving van de auto, centralist kosten, bedrijfspand en alle andere bijkomstige kosten zijn ongeveer 15 euro per rit, nog maar niet te spreken over eventuele schades die kunnen worden opgelopen. Wanneer men deze rit dus aanbied voor 119 euro plus gratis presentje, kan men er dus vanuit gaan dat de kleinere taxibedrijven hier niet in mee kunnen.

Tags: , , , ,

Plaats een reactie